Ett kluster av relaterade förmågor, åtaganden, kunskaper och färdigheter som gör det möjligt för en person (eller organisation) att agera effektivt i ett jobb eller en situation.
Kompetenser hänvisar till färdigheter eller kunskap som leder till överlägsen prestanda.
Mätbara färdigheter, förmågor och personlighetsdrag som identifierar framgångsrika medarbetare mot definierade roller inom en organisation
En kompetens är mer än bara kunskap och färdigheter. Det innebär förmåga att möta komplexa krav, genom att utnyttja och mobilisera psykosociala resurser (inklusive färdigheter och attityder) i ett särskilt sammanhang.
Ett mätbart mönster av kunskaper, färdigheter, förmågor, beteenden och andra egenskaper som en individ behöver för att utföra arbetsroller eller yrkes funktioner framgångsrikt.
Kompetenser ange ”hur” (i motsats till vad) att utföra jobbuppgifter, eller vad personen behöver för att göra jobbet framgångsrikt.